Bok-recension – Serafers Drömmar av Ola Wikander

Spoilervarning. Här står det lite om vad som faktisk händer i boken. En sammanfattning hittar man på baksidan av omslaget eller i andra recensioner. Fokus är mer på andra saker jag finner intressanta. Dock droppar jag några saker som är avslöjande och eventuellt störande för läsupplevelsen, så nu är du varnad.

Serafers Drömmar är första boken av trilogi som med rätta marknadsförs som fantasy. För dom som har erfarenheter med denna genre vet att där hamnar alla verk som är för fantastiska att höra hemma i vår verklighet, fast utan laserpistoler. För fantastisk är den. Författaren nallar fritt från vestlig historia och kultur och rör ihop en märklig värld där astrologi är fullt fungerande vetenskap, krigaränglarna serafer kända från bibeln finns på riktig – kompletta med brinnande vingar, och parallella världar. Men annars är människorna lätt igenkännliga med sina egenskaper högmod, girighet, hybris, men också lojalitet, kärlek etc.

Just hybris går igen i boken. Vetenskapsmännens nyfikenhet som utmanar ödet, kungen som är villig att göra allt att behålla sitt rika på trots av dess ödesbestämda undergång, generalen som tror sig i sin roll vara osårbar. Låter en ängel full av hybris med brinnande vingar bekant? Om det inte är menad som homage till Ikaros så har jag läst för mycket i Wikanders saga, men jag tror han skrev denna parallellen avsiktlig. Ständigt igenom boken hittar jag dessa referenser till gammal litteratur från bibeln till Nostradamus och grekiska drama. Fast sadomasochistisk sex tror jag inte dom gamla grekerna skrev om. Det var väl Marquis de Sade först ute med, vad jag vet. Jodå, lite sånt finns med, och det används på ett bra sett för att beskriva ett komplicerat förhållande mellan två plågade individer. Annars finns citat i början av kapitlen från Herakleitos, Nietzsche, Chuck Palahniuk, Jim Morrison. Slika citat används för att sätta stämningen inför det som kommer, och ge legitimitet till historien. För mig brukar slika citat kännas pretentiöst och krystade, som att texten inte kan stå på egna ben och behöver stöd. Dock fungerar det i denna boken, kanske för att den är ett hop-plock av idéer och fantasier från vår (parallella) värld.

Vad jag har svårt att svälja är dock rollfigurernas namn. Visst förstår jag svårigheten med att hitta något som ger subtila associationer då man knappast kan kalla en eldängel “Olle”. Det är bara att fantasy är en genre med vissa återkommande element som är lätt synliga. Namn ihop-kastade av många vokaler mellan Q, W och Z och rikligt med specialtecken blir som en parodi då det är precis vad man förväntar när man plockar en bok från denna hyllan. På trots av namn jag inte kan uttala så känner jag för flera av figurerna. Deras val i intrigerna är överrensstämmande med personligheten och historien flyter på riktigt bra. Historien lyckas med sin avsikt att vara spännande, och lämnar naturligtvis flera trådar lösa för fortsättningen.

Det finns båda prolog och epilog, och man förstår att historien bara har börjat med denna boken. Ändå känner jag inte för att läsa dom efterföljande böckerna. Språket är väl bearbetad, men författarens röst känns inte så tydligt. Förutom namnen (javisst en petitess, men fortfarande störande efter 400 sidor) så hittar jag inte tillräckligt engagemang för att höra vad som händer härnäst. Jag vet inte om detta är en debut, för lite omoget känns det överlag. Känns taskigt att säga så, jag kan inte skriva bättre själv. Men som en kräsen läsare med osannolikt många andra berättelser att ta del av väljer jag hellre att hitta något annat. Dock vill jag tro att med tiden kommer Ola Wikander att bli riktigt vass, så jag väntar gärna på några senare böcker och låter seraferna fladdra vidare utan mig.