Jag vill bo i en svamp, annars får jag kramp

Alla närmsta vägarna där jag bor har svampnamn. Varför är uppenbart när man tar sig en runda i skogen. Det går inte att sätta ner fötterna utan att trampa på någon kremla eller musseron. Ifjol höst var det helt galet hur mycket som fanns. Jag bor längst ut i ett bostadsområde med skog på ena sidan och prefabricerade, identiska hus på andra. Det är inte med lite avundsjuka jag ser varje dag grannar gå förbi och försvinna in i skogen, för att återkomma ett tag senare med en burk eller korg full med godbitar. Jag är nämligen värdelös på att särskilja dessa läckerheter, och samtidigt livrädd för förgiftning.

I mitt DNA finns det ett samlargen, det är jag övertygad om. Min farsa samlar på sig användbara saker från loppis och annat i den grad att han har fyllt en ladugård och mera till. Själv stretar jag emot denna lust att fylla alla utrymmen med (vad han kallar) orealiserade möjligheter. Dock bankar mitt hjärta lite snabbare när jag ser mat överallt i skogen, som bara ligger där att plocka. Driften att hitta något av värde och plocka med sig hem ger sig uttryck i mycket. Jag gillar loppis men köper mycket sällan. Alla saker kräver en plats, och jag tänker på det när jag ser något som väcker ha-begäret. Svamp är tacksamma där. Dom äter man eller slänger i komposten. Några hamnar kanske i frysen, men som sagt så är jag försiktig med vilka jag tar. Dock tillåter jag mig hämningslös samling i dom MMO jag spelar. Det finns inte en sak jag kastar om jag inte måste. Oavsett hur litet det relativa värdet är, så åker det med. Det är löjligt hur mycket tid jag spenderad i olika spel på att sortera i säckar och kistor. Alltid väljer jag någon färdighet som samlare, och med stor glädje springer jag iväg och plockar blommor till övriga gruppens förtret. Jajamän. Det är tacksamt med digitala leksaker där man får släppa fri ens undertryckta sjukligheter.

Leave a Reply

